Тема уроку: " Ці дорослі такі дивні люди." Зображення людства в казці. Система образів
І Бесіда з наступним записом
причини та мети подорожі.
Ø Що більш за все любив
принц на своїй планеті? (Квітку)
Ø Знайдіть у тексті і
зачитайте рядки, які дають відповідь на питання: чому хлопчик залишив свою
планету, свою квітку? (розд. VІІІ: «Порожні необов’язкові слова він узяв
близько до серця і відчув себе нещасливим».)
Ø Чи цінує квітка його
турботу, ніжність? Дайте відповідь, використовуючи текст. (розд. VІІІ)
Ø Чому квітка приховувала
свою любов до Маленького принца? (Вона була гордовита і недовірлива. Люди не
завжди цінують тих, хто поруч).
Ø «Мені здається, що він
утік з перелітними птахами», - каже льотчик. Чи усвідомлював малий, навіщо він
вирушив у подорож? («… треба ж знайти якесь діло та й чогось навчитися».)
б) Робота в зошитах.
Причина подорожі Маленького
принца – образа на квітку.
Мета подорожі Маленького принца:
подорожуючи, чогось навчитися і придбати друзів.
І. Мотивація навчальної діяльності учнів на даному
етапі уроку.
Перш ніж ми разом із Маленьким принцом вирушимо у подорож на астероїди, ви повинні знати, що завданням на цьому етапі уроку буде дати відповідь на питання:
ІІ. Сприйняття теми уроку.
На попередньому уроці група учнів
отримала індивідуальне завдання творчого характеру.
1. Робота творчої групи.
Завдання: здійснити віртуальну
подорож на кожну з планет, які відвідав Маленький принц, і намалювати
ілюстрації з теми «Якою я бачу планету»
(короля, честолюбця, пияка, ділка, ліхтарника, географа).
3. Робота над усвідомленням сенсу подорожі
Маленького принца Всесвітом.
1. Організація діяльності дослідницьких груп
(«Філософів»):
а)
розділити учнів класу на 6 груп (застосувавши диференційований підхід:
дослідження планети пияка і ділка запропонувати сильнішим учням);
б)
роздати групам картки із завданням;
в)
пояснити завдання, уміщене на картках.
Ø Визначити, які ролі
довелося зіграти Маленькому принцу на кожній із відвіданих планет.
Ø Знайти у тексті або
сформулювати самостійно висновки, які робить Маленький принц після відвідин
кожної з планет.
Ø Презентувати власні
філософські дослідження.
2. Дослідницька робота в групах «Філософів» (за індивідуальними картками).
3. Презентація роботи
груп «Філософів»
(У ході презентації роботи груп створення ОС. 3 «Подорож
Маленького принца Всесвітом»)
Можливий варіант досліджень груп «Філософів».
Планета короля:
1. Принц-підданий;
2. «Сам себе я хоч де можу
судити…»
Маленький принц зрозумів, що
король понад усе цінує владу; йому одночасно притаманні розум і безглуздість.
Планета честолюбця:
1. Принц-шанувальник;
2. «Пихаті люди не чують
нічого, крім самих себе …»
Він самозакоханий егоїст.
Планета пияка:
1. Принц-співрозмовник;
2. Маленький принц не може
зрозуміти людину, життя якої йде по колу, тим паче замкненому: «П’ю» → «Нащо?»
→ «Щоб забути» → «Соромно» → «П’ю».
У цієї людини втрачений сенс
життя.
Планета ділка:
1. Принц-співрозмовник;
2. Маленький принц порівнює
ділка з пияком. Життя ділка, як і в пияка, йде по колу: «Володіє зірками» →
«Щоб бути багатим» → «Щоб купувати» → «Зірки».
Ділок понад усе цінує багатство.
Планета ліхтарника:
1. Принц -«міг би стати
другом»;
2. Праця ліхтарника має хоч
якийсь сенс. Його робота корисна, бо красива. Він не думає про себе. З
ліхтарником принц міг би заприятелювати. Але ліхтарник автоматично виконує свою
роботу, тому вона втрачає сенс.
Планета географа:
1. Принц-мандрівник;
2. Географ любить не світ, а
себе.
4. Робота над ОС 3 «Подорож Маленького принца Всесвітом».
5. Узагальнення роботи над ОС 3
- Що об’єднує всіх людей, з якими
довелося познайомитися хлопчикові? (Самотність – спільна риса всіх тих, кого
зустрів принц. Усім потрібне спілкування: і королю, і честолюбцю, і ліхтарнику,
і географу, і навіть пияку та ділкові, яким, здається, всі заважають. Дорослі
роз’єднані внаслідок внутрішньої самозакоханості, нездатності до діалогу,
втрати сенсу життя.)
ІІІ. Міні-підсумок
З’ясування проблемного питання.
Звернемось до проблемного
питання. Сподіваюся, що ви вже готові дати на нього відповідь. (Заслухати думку
учнів)
Один із можливих варіантів відповіді: Маленький принц
потрапляє саме на ці планети тому, що це допомагає нам зрозуміти головні
проблеми, які турбують автора і на яких він намагається зосередити увагу читачів.
І. Мотивація навчальної діяльності учнів на даному
етапі.
ІІ. Формування і вдосконалення вмінь та навичок.
1. Визначення головних проблем казки – притчі.
а) Створення ОС 4 «Головні проблеми казки».
б)
Робота в зошитах (Учні роблять відповідні записи).
2. Робота над усвідомленням теми, ідеї твору.
а) Повторення понять ТЛ: тема,
ідея художнього твору.
б) «Мозковий штурм»: за
допомогою інтерактивного методу визначити тему, ідею твору (записуються всі
варіанти, обговорюються, вибирається найбільш точний.)
Тема твору: зображення подорожі
Маленького принца Всесвітом, під час якої він збагачує свій життєвий досвід,
знаходить друга, усвідомлює справжні людські цінності, сенс власного життя. Див.
Додаток 1.11
Ідея твору: автор закликає людей до
взаєморозуміння, бути відповідальними за своїх друзів і свої вчинки, до
усвідомлення сенсу власного життя; проголошує справжні людські цінності;
застерігає від байдужості, егоїзму, бездуховності, від втрати сенсу життя.
ІІІ. Закріплення знань, умінь, навичок.
1. Творча робота.
Завдання
І: записати, якими зв’язками людина пов’язана із зовнішнім світом, з
іншими людьми.
Робота над ОС 5.
Завдання ІІ: взявши за основу висновки
Маленького принца, які він робить після відвідин кожної з планет, сформулюйте повчання у
вигляді правил. Див. Додаток 1.14
2. Міні-підсумок
Бесіда.
1. Чим Маленький принц
відрізняється від мешканців астероїдів?
2. Чому він не залишився на
жодній із планет?
3. У чому притчовий характер
казки «Маленький принц»?
4. Чи дотичною є
проблематика твору з проблемами сучасності? Відповідь обґрунтуйте.
5. Які повчання казки ви
візьмете собі за життєві правила?
6. Яким тепер буде ваше
ставлення до світу, людей, до самих себе?
ІV. Підведення підсумків уроку.
1. Заключне слово вчителя.
Отож, пильнуйте ті невидимі узи,
що з’єднують вас зі світом, людством, народом, родиною, друзями.
Пам’ятайте просту життєву істину:
людина не повинна даремно прожити своє життя, вона повинна приносити користь
іншим, примножувати красу світу.
Кожен із нас може помилятися, йти
хибними шляхами, але для того, щоб знайти справжню стежину, йому дається життя,
протягом якого він вчиться.
V. Повідомлення домашнього завдання.
1. Знати зміст повісті
«Маленький принц».
2. Дібрати цитати до
характеристики образу Маленького принца.
3. Визначити головні
алегоричні образи й афоризми казки.
Комментариев нет:
Отправить комментарий