Тема уроку: Філософський зміст твору " Маленький принц"
— Маленький принц і пілот пройшли довгий шлях до криниці з живою водою. Це був шлях не тільки через пустелю, а передусім шлях через свої сумніви й суперечності, це — духовний шлях їхніх сердець, які поступово відкривали для себе сенс буття. І сьогодні ми поговоримо про головні образи цієї історії — льотчика і Маленького принца.
I. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Аналіз образу Маленького принца
Маленький принц – головний герой казки, який прилетів зі своєї маленькою планети на Землю. Перед тим він здійснив довгу подорож по самим різним планетам, які були населені «дивними дорослими». У Маленького принца свій світ, тому зіткнення зі світом дорослих породжує у нього масу питань і непорозумінь. Потерпілий аварію льотчик зайнятий усуненням неполадок в літаку. На світанку пілот, що задрімав, чує тоненький голос дитини: «Будь ласка … намалюй мені баранчика!» Так оповідач знайомить читача з Маленьким принцом, що настільки чудесним чином з’явився серед пісків Сахари.
Подорож Маленького принца, яку він зробив, посварившись зі своєю трояндою, зустрічі з королем, честолюбцем, п’яницею, діловою людиною, географом – єдиними мешканцями маленьких планет – дозволили автору зробити висновок: «Так, дивний народ – ці дорослі! Дрібниці здаються їм важливими, а головного вони не бачать. Замість того, щоб прикрашати свій будинок, обробляти свій сад, свою планету, вони ведуть війни, тиранять інших людей, і сушать свої мізки безглуздими цифрами, і тішаться жалюгідною мішурою, і ображають своєю суєтою і жадібністю красу заходів і сходів, полів і пісків. Ні, не так треба жити! »Маленький принц не зустрів на планетах нікого, хто б міг бути його другом. Лише образ ліхтарника вигідно відрізняється від інших образів тим, що він вірний своєму обов’язку. І ця вірність хоч і безглузда, але надійна.
Маленький принц зустрічається на Землі з Лисом і на його прохання поступово приручає його. Вони стають друзями, але розлучаються. Мудрою заповіддю звучать слова Лиса: «… ти назавжди відповідальний за всіх, кого приручив. Ти відповідальний за свою троянду ». Найдорожчими в цьому житті для Маленького принца стають Лис і покинута ним троянда, тому що вони – єдині в світі. Поява Маленького принца в пустелі, його поява льотчику, що потрапив у аварію, – це символічне нагадування дорослому про його «внутрішню батьківщину», а його «смерть», зникнення і горе, викликане цим, – трагедія дорослого, в душі якого гине дитина. dovidka.biz.ua Саме дитина втілює в собі все саме добре, чисте, прекрасне.
Тому письменник з гіркотою говорить про те, що дорослі, розлучаючись з дитинством, нерідко забувають про вічні, нетлінні цінності; вони стурбовані важливими, на їх погляд, речами і ведуть нудне, сумне існування. А люди повинні жити по-іншому, їм потрібна чиста вода глибоких колодязів, потрібні бубенці зірок у нічному небі. І тому, що Сент-Екзюпері не впевнений, чи вдасться йому переконати людей у своїй – їх власна! – правді, казка така сумна.
Образ Маленького принца – образ людської душі в ідеалі. Він втілює в собі всі кращі риси, які можуть бути притаманні людині – відкритість, чистота, піднесеність над матеріальним, мудрість. Разом з тим, Маленький принц самотній. Його планета настільки мала, що там навряд чи вистачить місця комусь ще. dovidka.biz.ua А адже по суті планета Маленького принца – символ внутрішнього світу людини. З цієї позиції особливий сенс набувають слова Маленького принца: «Є таке тверде правило. Встав вранці, вмився, привів себе в порядок – і відразу ж приведи в порядок свою планету ». Вони характеризують принца, як людину, здатну очищати свої помисли і наводити порядок, насамперед у душі.
Ця тонка, самотня, ранима і мрійлива дитина, яка любить спостерігати заходи сонця, переживає про долю примхливої квітки і вірить, що йому ще багато чого треба пізнати, по-справжньому розкривається, пізнавши любов до Троянди і дружби з Лисом. Саме вони внесли в його душу той необхідний штрих здатності жити для іншого, піклуючись про нього і нічого не вимагаючи натомість, який зробив його і без того чисту душу квінтесенцією ідеальній людській сутності, до якої слід прагнути кожному з нас. Адже тільки любов і відданість здатні вилікувати від самотності і допомогти знайти сенс життя.
Джерело: https://dovidka.biz.ua/malenkiy-prints-harakteristika-golovnogo-geroya
2. Слово вчителя (узагальнення)
— Екзюпері говорив, що написав цю казку для дорослих, яка про людину, її місце у світі й про шанс подолати відчуженість між людьми. Образ Маленького принца виник не випадково: в Екзюпері був брат Франсуа, який помер дитиною. Брати дружили між собою, а потім один з них став дорослим, обрав професію льотчика, а інший «полетів на невідому далеку планету і назавжди залишився дитиною».
Маленький принц втілив у собі ті якості, які надають сенс людському життю. У нього добре серце, розумний погляд на світ. Малюк працелюбний, стійкий у своїх симпатіях. Він не мав агресивних чи жадібних прагнень, він ще не зіпсований світом ділків та честолюбців. Він — ідеал, романтична мрія, яка ще не загинула у цьому світі. І світ багатий саме завдяки їй. Час від часу мрія оволодівала людьми. І тоді з’явився на нашій планеті Маленький принц. У фіналі казки виникає мотив смерті. До цієї теми Екзюпері підійшов зі своєї точки зору. «Смерть неминуча, — розмірковував Маленький принц. — Та чи можна вважати, що смерть позбавляє життя змісту?». Як бачимо, Маленький принц змусив людину примиритися з неминучістю смерті і запевнив, що інакше йому не повернутися на свою планету. Проте казка лишила по собі не тільки сум, а й прагнення світлого, красивого, щоб у «дорослих» людей, у буденній метушні, дріб’язкових клопотах не відмирали щедрість і щирість душі, не згасло чисте бачення світу, не притупилося почуття відповідальності за тих, кого ми «приручаємо».
2. Аналіз образу льотчика
Головним героєм книги, як і багатьох інших творів Сент-Екзюпері, є льотчик — мужня і самовіддана людина. Образ пілота постає художнім двійником автора, він сповідує ті ж самі ідеали, опікується тими ж проблемами, що й письменник. Його сповнює велика любов до людей, тривога за їхнє майбутнє, прагнення пробудити їх до пошуку істини.
3. Слово вчителя (узагальнення)
— Образ льотчика посідає у творі важливе місце, адже він не визнав системи цінностей дорослого світу, вибрав небезпечну, ризиковану професію, повну пригод, у нього в кишені дитячі малюнки. Льотчик дуже самотній у житті, хоча він вже почав пристосовуватися до смаків та вимог дорослих: говорить про краватки, гольф і бридж. Ще у дитинстві під моральним тиском дорослих він припинив малювати, хоча саме це, можливо, і було його покликанням. Тоді він замкнувся у собі, перестав мріяти, зневірився у своїх силах. Іноді поводився як дорослий. Тож очевидно, що зустріч Маленького принца і льотчика не випадкова. Обоє в пустелі самотні, обоє сумували без друга, шукали його, хоча вже майже втратили надію знайти. Але доля винагородила їх за терпіння і наполегливість у пошуках дружби: їхня зустріч — і справжнє диво, і закономірність, і вища справедливість.
5. Колективна робота
• Як допоміг Маленький принц пілотові?
Маленький принц допоміг льотчику повернутися до себе, повірити у свої сили: льотчик знову почав малювати, він перестав почуватися самотнім — друг подарував йому небо із зорями, що сміються. Дружба у розумінні героїв казки тлумачилася так:
• розуміння, співчуття;
• допомога, підтримка, розрада, самопожертва;
• щастя, сонце, музика;
• терпіння, духовна праця;
• біль розлучення, вірність.
6. Афоризми у казці
• Учні за випереджальним завданням виписали афоризми та підготували їх тлумачення.
7. Літературознавча робота
• Доведіть, що «Маленький принц» — філософська казка-притча. (Твір є казкою, тому що в ньому йдеться про фантастичні події, притчею — тому, що має яскраво виражений повчальний характер, має мораль; філософський — тому, що в ньому розглянуто «вічні» проблеми — любові, дружби, життя, смерті.)
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Комментариев нет:
Отправить комментарий