Тема. Давньогрецьке суспільство в поемах Гомера "Ілліада" та " Одіссея"
Мета:
- ознайомити учнів зі змістом поем Гомера «Іліада» та «Одіссея», дати характеристику цим творам як літературним пам'яткам та історичним джерелам;
- підвищити рівень культурного розвитку учнів.
Дати відповіді на питання:
1) На який період припадає розквіт Ахейської палацової цивілізації?
2) Назвіть основні заняття ахейців.
3) Чому загинула Ахейська цивілізація?
4) Із яких джерел ми дізнаємося про найдавнішу історію Греції?
5) Як називали себе давні греки?
6) На якому півострові знаходилася Давня Греція?
ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Давньогрецьке суспільство за поемами Гомера.
Інформаційна картка 1. Виникнення епосу та проблема його авторства
Період XI-IX ст. до н. є. в історії Греції заведено називати «гомерівським» - за ім'ям великого поета Гомера, дві поеми якого - «Іліада» та «Одіссея», є найважливішим джерелом інформації про цей час. Питання про походження гомерівських поем (так зване гомерівське питання) належить до ще не розв'язаних наукових проблем. Як особа Гомера, так і його твори були предметом запеклих суперечок і в давнину, і в новий час. Ученим удалося приблизно з’ясувати час і місце створення поем. Швидше за все, поеми були створені у VIII ст. до н. е. (причому «Іліада» — трохи раніше, ніж «Одіссея») в одному з грецьких міст іонійського (малоазійського) узбережжя Егейського моря. Гомерівський епос виник не на порожньому місці. У великого поета були численні попередники - аеди, які з покоління в покоління передавали перекази про Троянську війну та її героїв. Можливо, аедом був і сам Гомер, який зібрав і переробив ці перекази, створивши на їх основі поеми, що є справжніми літературними шедеврами.
Інформаційна картка 2. Зміст «Іліади»
Дія «Іліади »(тобто поеми про Іліон - так греки називали Трою) віднесена до десятого року Троянської війни, але ні причина, ні перебіг війни в поемі не викладаються. «Іліада» складається з 15 700 віршів, що згодом були розбиті античними вченими на 24 книги, за кількістю літер грецького алфавіту.
Центральною фігурою поеми є Ахілл, син фессалійського царя Пелея і морської богині Фетіди, найхоробріший з ахейських воїнів. Верховний вождь ахейців Агамемнон відібрав в Ахілла його бранку Брісеїду. Ображений Ахілл відмовляється брати участь у боях. Ці події є зав'язкою поеми.
Виклад «Іліади» ведеться через перемоги ахейців до їхніх поразок, до загибелі Патрокла (найближчого друга Ахілла), що кличе до помсти, і до смерті Гектора від меча Ахілла. На цей сюжетний стрижень нанизано велику кількість імен та епізодів із грецьких героїчних переказів; деякі з них навіть сюжетно не пов'язані з троянським циклом, а розповідаються дійовими особами як перекази минулого.
Інформаційна картка 3. Зміст «Одіссеї»
Темою «Одіссеї» є подорожі та пригоди хитромудрого Одіссея, царя Ітаки, який повертається з троянського походу. У цей час до його вірної дружини Пенелопи сватаються численні женихи, і син Одіссея Телемах рушає на пошуки батька.
«Одіссея» певною мірою є продовженням «Іліади»; дія поеми належить до десятого року після падіння Трої. Усі учасники троянського походу, які уникли загибелі, вдало повернулися додому, лише Одіссея сумує в розлуці з домашніми, силоміць утримуваний німфою Каліпсо. Багато випробувань і небезпек очікувало на Одіссея по дорозі в Ітаку; зустріч із велетнем-людожером Поліфемом, із чарівницею Кіркою, смертоносними сиренами, які приваблюють мореплавців чарівним співом, а потім гублять їх. Він зміг пропливти повз страшні скелі - Сциллу і Харибду,- які розчавлювали кораблі мореплавців. Після довгих мандрів, перетворений Афіною на старого жебрак Одіссей повертається до Ітаки. Зустрівшись із сином, він розправляється з женихами Пенелопи.
1) Про які історичні події оповідають поеми?
2) Що ми дізналися про господарську діяльність греків?
3) Які відомості про суспільні відносини в Давній Греції містять ці твори?
4) Який період в історії Давньої Греції має назву гомерівський?
5) Які джерела допомагають нам скласти уявлення про давньогрецьке суспільство цього періоду?
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1) Опрацювати §27 підручника.
2) Виконати завдання: написати невелику розповідь про те, чим займалися давні греки (розвиток сільського господарства, ремесла, торгівля,
назвіть і інші сфери діяльності елінів).
3) Переглянути відеоролики
Комментариев нет:
Отправить комментарий