понедельник, 19 апреля 2021 г.

8 клас Всесвітня історія 20 04

 Тема уроку:
Англійські колонії в Північній Америці. Війна за незалежність (1775-1783 рр). Утворення США.



ІІ Новий матеріал

Англійські колонії простяглися на сотні кілометрів уздовж Атлантичного узбережжя. У  північних колоніях розвивалося рибальство, мисливство. Суворий клімат обмежував хліборобство та скотарство. Великі простори дозволяли вести плантаційне господарство. Основою  сили були раби, що становили більше ніж половину населення. Тютюн, рис, бавовна, цукрова тростина були основними товарами, що надходили звідси до Європи. Існували певні розбіжності і в розвитку північних і південних колоній.

    Північні колонії Массачусетс, Конектикут, Рой-Айленд, Нью-Гемпшир – заселилися в основному людьми, які втікали з батьківщини за релігійне  переконання. Земля тут належала дрібним землевласникам –фермерам, які обробляли її  самі. У південних колоніях- Пенсільванії, Нью-Джері, Делавері, Меріленді – було більш  розвинене землеробство, а раби становили  10 % населення.

    На чолі колоній стояли губернатори, які спочатку обиралися колоністами. Колоністи мали право обирати своїх представників у народне зібрання, але губернатор від імені короля міг призупинити його дію.

-          Що стало приводом до війни за незалежність ? Які наслідки вона мала для США ? Що зумовило прийняття Конституції ? На ці запитання ми спробуємо знайти відповідь на сьогодні уроці .

 

  1. Колонізація північної Америки у ХVІІ- XVIII ст.

 

Про причини переселення англійців до Америки

Колоніальне суспільство, яке утворилося в приатлантичній смузі Північної Америки,  виникло в результаті розвитку капіталізму в Англії. Інтенсивно проведені огороджування привели до того, що велика кількість орендаторів, дрібних фермерів і  сільськогосподарських робітників Британії  були зігнані із землі.

   Друга група, яка розвитком англійського капіталізму була позбавлена засобів до існування, включала дрібних ремісників, кваліфікаційних робітників, учнів і підмайстрів із ремісничих майстерень. Розорившись у себе на батьківщині, вони готові були пошукати щастя за океаном. Серед обох груп були такі, що, не маючи коштів на переїзд до Північної Америки, підписували кабальні контракти й таким чином потрапляли в тимчасове рабство ( 3, с.117-118 ).

Запитання до документа

Як ви гадаєте, що приваблювало англійців у Північній Америці ?

 

Бесіда з учнями

Дайте визначення поняттям:

«Колонія» - країна, що перебуває під владою іноземної держави (метрополії )

«Метрополія» - держава, яка володіє колоніями

Вчитель

   Першими метрополіями ( країнами, що володіють колоніями) стали Іспанія та Португалія. Поступово до них додалися Англія, Голландія і Франція )

 

  1. Причини конфлікту між колоніями та метрополіями


Про політику Англії в колоніях

Англійські колонії дійсно так збільшилися в багатстві й населенні, що скоро будуть суперниками Англії. Щоб підтримати торгівлю та могутність метрополії, їм заборонено засновувати нові мануфактури, які могли б конкурувати з англійськими. За винятком небагатьох місць, колонії не мають права торгувати поза межами британських володінь; іноземцям також не дозволена торгівля з окремими американськими колоніями. Подібних обмежень багато ( 13, с.118)

 

Запитання до документа

  1. Що сприяло швидкому розвиткові колоній?
  2. Яка система господарювання розвивалася в колоніях і чому?
  3. Що заважало розвитку колоній?
  4. Чому Англії було вигідно гальмувати економічний розвиток колоній?
  5. Чому у XVIII ст. відносини між Англією та колоністами загострилися?

 

                      

Протест колоній проти спроб англійського парламенту стягувати в колоніях податки

 

Ми тільки стверджуємо що, оскільки в нас є власні парламенти та ми маємо представників у парламенті і Великої Британії ; наші парламенти є єдиними сусідами в цій справі, і що англійський парламент не має права брати наші гроші без нашого дозволу. Ми маємо спільного короля, але не спільних законодавців ( 3, 119 ).

 

Запитання до документа

  1. Що сприяло швидкому розвиткові колоній?
  2. Яка система господарювання розвивалася в колоніях і чому?
  3. Що заважало розвитку колоній?
  4. Чому Англії було вигідно гальмувати економічний розвиток колоній?
  5. Чому у XVIII ст. відносини між Англією та колоністами загострилися?

 

Про економічний розвиток колоній

До середини XVIII ст. обмежувальні акти парламенту примножилися – від закону 1732 р. про заборону виробництва капелюхів до закону 1750 р., який призупиняв будівництво металургійних підприємств у зв’яжу з тим, що колонії стали вивозити чавун.

   Але політика Лондона набула жорстокого характеру тоді, коли в колоніях промисловість досягла дійсно високого розвитку. На жерфях  в Америці було спущено третю частину англійського торговельного флоту… причому будівництво суден обходилося тут на 20-50% дешевше, ніж у Європі. Лісопильні заводи в Америці були облаштовані краще, а металургійна промисловість викликала заздрість англійських фабрикантів. Незважаючи на певні успіхи промисловості, 95% населення колоній жили сільським господарством. Вони складали величезний ринок, який англійські купці боялися втратити ( 3, с. 118-119 ).

 

Запитання до документа

  1. Що сприяло швидкому розвиткові колоній?
  2. Яка система господарювання розвивалася в колоніях і чому?
  3. Що заважало розвитку колоній?
  4. Чому Англії було вигідно гальмувати економічний розвиток колоній?
  5. Чому у XVIII ст. відносини між Англією та колоністами загострилися?

 

На основі відповідей учнів вчитель демонструє основні причини конфлікту між колоніями та метрополією: ( слайд 12 )

1. поширення просвітницьких ідей

2. піднесення економічної могутності

3. гальмування англійським урядом розвитку північноамериканських колоній

4. ігнорування американської міліції

 

Розповідь вчителя

Ще в XVII ст. Англія позбавила колонії права вільної торгівлі. Колоністам заборонялося розмовляти в себе різними мовами. Англійські кораблі дивилися на колоністів, як на ринок збуту англійських товарів, причому за дуже високими цінами. Щоб колоністи не купували іноземних товарів, англійський уряд запровадив велике

мито із яким колоністи боролися контрабандною торгівлею, що дуже дратувало Англію. Уведення «гербового збору», коли вся друкована продукція, навіть гральні карти обкладалися особливим податком, викликало ще більші невдоволення.

  Газети друкували черепи на місці наклеювання марок. Законодавчі збори колоній почали приймати резолюції протесту. Злякавшись, англійський парламент скасував цей податок, але натомість увів нові мита на вина, фрукти, скло, папір, шкіру, фарби та чай. Це викликало ще більший вибух невдоволення: колоністи бойкотували всі англійські товари, жінки відмовилися носити англійські сукні. Повсюдно виникали комітети «для підтримки прав колоністів» .

 

Орієнтовна відповідь

Англійський парламент знову скасував мита, але залишив «чайне». Американці відмовилися пити чай. І коли до Бостона прибув корабель Ост-Індської компанії, бостонський комітет заборонив його розвантажувати. Упродовж 20 днів на березі чергував народ, а потім кілька колоністів, перевдягнувшись індіанцями, на очах у всього натовпу повикидали ящики із чаєм на суму 18 тис. фунтів у море.

    Це «Бостонське чаювання» Англія сприйняла як оголошення війни: до Бостона була відправлена військова ескадра, а до самого міста ввійшли чотири полки англійських солдат. Представники колоній, зібравшись на свій конгрес, вирішили створювати комітети для бойкоту англійських товарів, а згодом почали організовувати військові загони. Відбулися військові сутички .На чолі американської армії став Джордж Вашингтон. Усі колонії були охоплені всезагальним заворушенням. Ось слова одного колоніста, які набули символічного значення в ті часи: «…Немає більше кордонів між колоніями. Я вже не громадянин Віргінії, а американець».

                                                                                                                                       

Запитання до учнів

Чи можна назвати «Бостонське чаювання» подією, яка дала привід до розгортання конфлікту між колоніями та метрополією, який згодом переріс у збройну боротьбу?

 

  1. Війна за незалежність

 

Розповідь вчителя ( слайд 14-15-16 )

Бостонське чаювання» поклало початок збройному конфлікту між колоніями та метрополією. Англійська влада закрила бостонський порт для торгівлі. У відповідь на це у всіх колоніях починають  спалахувати повстання. У 1774 р. у Філадельфії відбувся Перший Континентальний конгрес,  на якому розв’язувалися питання спільної боротьби проти Англії та утворення в колоніях своїх законодавчих органів влади. Починають формуватися збройні загони. У квітні 1775 р. відбувається   перша збройна сутичка поблизу Бостона. У травні 1775 р. був скликаний Другий Континентальний конгрес, на якому було прийняте рішення про створення армії, головнокомандувачем якої призначили  Дж.Вашингтона.

 

Випереджувальне завдання

Повідомлення-презентація  учениці про постать в історії Дж. Вашингтона

Бесіда за запитаннями

  1. Як ви гадаєте, чому конфлікт між Англією та її колоніями від самого початку набув вигляду збройної боротьби ?
  2. Чому  саме Дж. Вашингтон очолив американську армію ?

Підсумок вчителя, отже основною причиною війни північноамериканських колоній за незалежність були протиріччя між економічною самостійністю колоній, яка зросла і прагненням Англії зберегти над ними свою владу ( учні записують у зошит)

 

Розповідь вчителя ( слайд 17)

4 липня 1776 р. представники 13 колоній на Другому Континентальному конгресі підписали Декларацію незалежності, яка проголошувала колонії США. Текст Декларації зачитувався під гарматні салюти. Свинцеву статую короля Георга ІІІ в Нью-Йорку переплавили на кулі. Головою комісії, яка ухвалила Декларацію, був Томас Джефферсон. У декларації проголошувалися рівність людей, їхнє право на життя, свободу й щастя, а джерелом влади визнавався народ. Декларація незалежності підняла бойовий дух американців.

 

Випереджувальне завдання

Презантація учениці про постать в історії Т.Джефферсона

 

Робота з документом ( слайд 18)

Учні опрацьовують фрагмент історичного джерела після чого дають відповіді на запитання і записують термін Декларація у зошити.

 

Із Декларації про незалежність США

Ми вважаємо очевидними такі істини: : «…усі люди створені рівними, і всі вони обдаровані своїм Творцем деякими невідчужуваними правами, до числа яких належать: життя, свобода і прагнення щастя. Для забезпечення цих прав встановлені серед людей уряди, що запозичили свою справедливу владу зі згоди керованих. Якщо ж дана форма уряду стає згубною для цієї мети, то народ має право змінити або знищити її та заснувати новий уряд.

…Ми, представники Сполучених Штатів Америки…, оголошуємо від імені народу, що ці сполучені колонії суттєво та по праву повинні бути вільні й незалежні Штати. З того часу вони звільняються від будь-якого підданства британській короні… Як вільні та незалежні Штати вони набувають повного права оголошувати війну, укладати мир, вступати в союзи, вести торгівлю та чинити все те, на що має право всяка незалежна держава»

…Ми зобов’язуємося підтримувати цю Декларацію нашим життям, майном і честю ( 4, 116)

 

Запитання до документами

  1. Які ідеї покладені в основному Декларації ?
  2. Чи є вони актуальними сьогодні ?
  3. Якими були наслідками проголошення Декларації ?

 

Робота з підручником

Учні опрацьовують на с. 174-176 найголовніші битви за незалежність і називають найголовніші битви ( слайд 19)

 

Учні прочитавши на с. 176 розповідає про Версальський договір і демонструють на карті, як змінився кордон США після прийняття цього договору. ( слайд 20)

 

  1. Конституція США

Розповідь вчителя

Ще за часів війни за незалежність була прийнята Конституція у 1787 р., де 55 делегатів із яких 27 були юристами, зібравшись у Філадельфії, ухвалили Конституцію США. ( Учні цю дату записують у зошит)

 

Робота з документом

Учитель пропонує учням ознайомитися з документом і виконати завдання.

Із Конституції Сполучених Штатів Америки (1787) ( слайд 21 )

Стаття І

§ 1. Всі законодавчі права, що надаються цією Конституцією, повинні належати Конгресові Сполучених Штатів, який має складатися із Сенату і Палати представників.

§ 2. Палата представників повинна складатися з членів, що обираються кожні два роки населенням штатів (…).

§ 3. Сенат Сполучених Штатів повинен складатися з двох сенаторів від кожного штату, обраних законодавчими зборами цих штатів (…).

Стаття II

§ 1. Виконавча влада повинна бути надана президентові Сполучених Штатів Америки. Він має перебувати на цій посаді протягом чотирьох років (…).

§ 2. Президент буде головнокомандуючим армією і флотом Сполучених Штатів (…).

Йому належить право укладати трактати на пропозицію і за схваленням Сенату з тим, щоб це схвалення було висловлене двома третинами присутніх сенаторів (…) (Дрібниця В. О., Крижанівська В. В. Всесвітня історія. Нова історія XVI — к. XVIII ст. — К.,1998. — С. 190).

Запитання

  1. Опишіть державний устрій США. Кому належала виконавча, законодавча влада?
  2. Назвіть повноваження Президента США.

Вчитель демонструє схему «Найвищі органи влади в США»  яку можна знайти на с. 177.

  1. « Білль про права» ( слайд 24 )

Розповідь вчителя

Згодом до Конституції було внесено 10 поправок, що стосувалися головних громадянських свобод: совісті, друку, обєднань, зборів, право на носіння зброї.

 

Робота з документом

Учитель пропонує учням ознайомитися з документом і виконати завдання.

З «Білля про права» (1791)

Стаття І

Конгрес не повинен видавати закони, що встановлю ють будь-яку релігію або забороняють її вільне сповідуван ня, що обмежують свободу слова або друку, або право народів мирно збиратися, звертатися до уряду з петиціями про припинення зловживань.

Стаття II

Оскільки для безпеки вільної держави необхідне добре організоване народне ополчення, право народу зберігати та носити зброю не підлягає обмеженням.

Стаття IV

Право народу на недоторканність особи, житла, паперів і майна не може порушуватися необґрунтованими обшуками або арештами, й ордери на обшук або арешт не будуть видаватися без достатніх підстав, підтверджених присягою або урочистою заявою. У таких ордерах повинен бути детальний опис місця обшуку, а також зазначені імена осіб, що підлягають арешту.

Стаття VI

В усіх випадках кримінального переслідування обвинувачений має право на швидкий і публічний суд незацікавлених присяжних того штату, округу, де був скоєний злочин (…); обвинувачений має право вимагати, щоб йому повідомили характер і мотиви обвинувачення і надали очну ставку зі свідками, що свідчать проти нього; обвинувачений не може вимагати примусового виклику своїх свідків і користуватися допомогою адвоката для захисту (Дрібниця В. О., Крижанівська В. В. Всесвітня історія. Нова історія XVI — к. XVIII ст. — К.,1998. — С. 191).

Запитання

  1. Розкажіть, які особисті права і свободи отримали громадяни США після ухвалення Конгресом «Білля про права».
  2. Чи підтримуєте ви право носіння зброї?

VІ Узагальнення та систематизація знань

Завдання

Заповнити пропуски в тексті ( це і буде нашим конспектом)

  1. Головною причиною війни північноамериканських колоній за незалежність прагненням………зберегти свою владу. ( Англії )
  2. Війна почалася стихійно 19 квітня………р. (1775 р.)
  3. У травні 1775 р. зібрався  ІІ…………конгрес. ( континентальний)
  4. Збройні сили американців очолив………(Дж. Вашингтон)
  5. 4 липня ……..р. конгрес прийняв «Декларацію незалежності»   складену……(1775 р.)
  6. Мирний договір США та Англії підписали в Парижі в……році. (1783 р.)
  7. Американська Конституція була прийнята в …….р. (1787 р.)
  8. Законодавча влада належала………( конгресу)
  9. Главою виконавчої влади був………..(президент)
  10. Судову владу очолював…………( верховний суд)

Учні зачитують її у голос і аналізують ( можуть вклеїти собі у зошит).

 

VI  Підсумки уроку

Слово вчителя ( слайд 25 )

Отже, наслідками війни за незалежність є:

  1. Утворення США
  2.  Прийняття Конституції США (1787 р.), за якою: влада поділялася на три гілки: законодавчу, виконавчу й судову.
  3. Законодавча влада належала Конгресу, що складається з двох палат: Сенату та палати представників.
  4. Виконавча влада належала президенту (перший президент Д.Вашингтон)
  5. Негри, індіанці та жінки не мали виборчих прав
  6. Затверджено “Білль про права” 1789 р. за яким: проголошувалися свободи слова, друку, зборів, совісті, право кожого громадянина США  носити зброю.
Домашнє завдання: переглянути відео, параграф 25.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

9 клас Зарубіжна література 16 02

  Тема урока: Розвиток мовлення (у) Образи "маленьких людей" у російській літературі першої половини XIX століття ХІД УРОКУ І. Акт...