Тема уроку: Зображення в творі "Чарлі і шоколадна фабрика" реального та фантастичного.
- Чи можете ви сказати, чому літературознавці вважають
цей твір Роальда Дала саме повістю-казкою?
(Ознаки
повісті: «Чарлі і шоколадна фабрика» досить великий за обсягом твір
оповідного характеруз чітко окресленою сюжетною лінією, що розвивається в
просторі й часі.. В ньому діє не так багато героїв, але вони виписані як
цілісні характери.
Ознаки казки:
події відбуваються в двох світах – реальному й фантастичному, чарівному(світ
кондитерської фабрики «Вонка».)
Герої твору розподілені на позитивних і негативних, більш того негативні
персонажі постають як уособлення вад: Августус – черевоугодництва, Верука –
жадібносі, Віолета – гордині, Майк – розкошуючого неробства. В цьому сенс твір
Дала стає близьким до притчі. Як у літературній казці персонажі, їхні характери
та дії тісно пов’язані з соціумом: вони продукт реального сучасного світу, де
всім правлять гроші. У творі багато традиційних художніх засобів. Наприклад,
трикратні повтори (Чарлі тільки з третьої спроби вдається отримати Золотий
квиток), традиційні символи добра і зла, інакомовлення та алегорії тощо.
Характерна для жанру казки й кінціка, що увінчується перемогою добрих сил і
начал, так званий «хеппі енд».)
IV.
Сприйняття нового матеріалу
-
Поговоримо
більш детально про художній простір і час, у якому відбуваються події зображені
в книзі Роальда Дала. Скажіть, де і коли відбуваються події? (Учні
мають визначити, що події відбуваються
взимку у великому місті, точніше у його передмісті та на шоколадній
фабриці Віллі Вонки.)
-
У
яких художніх світах відбуваються зображені події? (Реальний та фантастичний
світи.) Чим характеризується кожен із них? Складіть таблицю
«Художні
світи повісті-казки Роальда Дала «Чарлі і шоколадна фабрика»
Позиція для порівняння |
Реальний світ |
Фантастичний світ |
Місце дії |
Велике місто |
Шоколадна фабрика
містера Віллі Вонки |
Час дії |
Зима,січень,
нерідко це надвечір’я. Точно визначена дата відвідування фабрики «Вонка» - це
1
лютого. |
Перебування дітей
на фабриці триває усього один день: 1 лютого, але час стає казковим. Його
визначити неможливо, він ніби зупиняється в плані реального плину й
перетворюється на цикл з виготовлення кондитерських виробів, серед яких
головним є шоколад. |
Герої |
Родина Чарлі Бакета: «двоє старезних людей -
батько й мати пана Бакета. їх звати дідунь Джо та бабуся Джозефіна. А ці двоє старезних людей - батько й
мати пані Бакет. Їх звати дідусь Джордж та бабуня Джорджина. Це - пан
Бакет. Це - пані Бакет. Пан та пані Бакети мають синочка, якого звати Чарлі
Бакет»; родина Августуса Глупа, родина Віолети
Борегард, родина Веруки Солт, родина Майка Тіві. Люди реального
світу: працівники фабрики зубної пасти, фабрики по переробці горіхів,
продавці в магазинах, перехожі. |
Віллі Вонка постає
не просто як геніальний кондитер-винахідник, а й як чарівник (що відповідає
вимогам жанру казки). П’ятеро дітей, володарів «золотих білетів» та їхні
батьки, потрапивши на територію фабрики, опиняються в чарівному
світі.Умпа-лумпи – казкові карлики. Індійський принц Пондівішна скоріше
дивак, ніж казкова істота. |
Приміщення |
Будівлі великого
міста, малесенький будиночок родини Бакетів на околиці, приміщення фабрик і
заводів, серед яких закритою для людей є територія кондитерської фабрики
Віллі Вонки |
Фабрика Віллі Вонки
розташована як на поверхні, так і під землею. На ній усе з шоколаду або інших
кондитерських виробів До її складу входить безліч цехів, лабораторій, складів,
є навіть «льодяникова шахта глибиною 10 000 футів», тобто понад три
кілометри. Розміри фабрики точно не відомі. Це дійсно інший світ, у якому
діють закони Віллі Вонки. Під час екскурсії
діти та їхні батьки відвідують тільки частину цехів та лабораторій. Шоколадний палац
індійського принца Пондівішни. |
-
Доведіть,
що ви правильно віднесли до фантастичного світу фабрику Віллі Вонки, адже вона
знаходиться на території міста й раніше на ній працювали його мешканці. Чи
перестала фабрика бути частиною реального світу? (Фабрика не перестала бути частиною реального світу. З неї постійно в
реальність потрапляють тонни шоколаду та інших кондитерських винаходів Віллі
Вонки. Вона лише закрита для входу в неї людей з реального життя. )
-
Поясніть,
від кого залежить усе, що відбувається у фантастичному світі? (Все залежить від геніального
кондитера-інженера Віллі Вонки. Саме його талант і мрії, об’єднавшись,
сконструювали цю нову кондитерську реальність.)
-
Доведіть,
що у фантастичному світі діють закони реального світу. (Історія із шоколадним замком індійського принца.) Як ви вважаєте,
чому автор «розтопив» кондитерський шедевр Віллі Вонки?
-
Який із світів, по-вашому, є комфортнішим для
Чарлі Бакета? Чому? Чи можна світ шоколадної фабрики вважати «своїм світом» для
Чарлі? Аргументуйте свою точку зору як на ствердження цієї думки, так і на її
заперечення.
-
Чи
можна вважати світ шоколадної фабрики ідеальним та щасливим? Якщо так, то для
кого й чому? Якщо ні, то для кого й чому?
-
Перегляньте
фрагменти екранізацій книги Роальда Дала 1971 та 2005 років, на яких зображені
реальній та фантастичний світи. Які кольори переважають у кожному з них? Чому?
У якій з екранізацій художні світи твору представлені більш близько до
авторського тексту? Аргументуйте свою думку.
-
Спробуйте
уявити себе на місці Віллі Вонки, який проводить екскурсію шоколадною фабрикою.
Що ви розказали й показали б екскурсантам?
-
За
яким принципом відбувається мандрівка дітей шоколадною фабрикою Віллі Вонки? Чи
тільки від бажань самого хазяїна фабрики залежить їхній маршрут? Обгрунтуйте
свої відповіді прикладами з тексту.
-
Наведіть
приклади зв’язку фантастичного і реального світів у творі. Яку роль ці зв’язки
виконують у здійсненні авторського задуму?(
Сама фабрика є втіленим плодом фантазій реального хлопчика-мрійника Віллі
Вонки. Запах рідкого шоколаду, що лине з фабрики, наповнює повітря в оточуючому
середовищі (й це найбільше змушує страждати Чарлі, оскільки бідний будиночок
родини Бакетів знаходиться поруч із володіннями Віллі Вонки.) З фабрики щодня
вивозять шоколад, який продається по всьому світу. З фабрики Віллі Вонки можна
потрапити у реальний світ через сміттєпровід. Межею між світом реальним та
світом фантастичним є ворота фабрики Віллі Вонки.)
-
Як
ви думаєте, чому сміттєпровід фабрики Віллі Вонки веде у реальний світ, а не
десь глибоко під землю?
-
Як
ставиться до фантастичного світу шоколадної фабрики кожен із володарів «щасливого
білета» та їхні батьки? Чому тільки Чарлі Бакет у всьому прислухається до порад
Віллі Вонки? Що, по-вашому, заважає іншим героям насолодитись побаченим?
-
З
якою метою, по-вашому, автор перетинає реальний та фантастичний світи в своїй
повісті-казці? Для кого з героїв твору, на ваш погляд, це має найбільше
значення?( Перетин художніх світів
повісті-казки «Чарлі і шоколадна фабрика» має важливе значення для двох
головних героїв твору – для Чарлі та для самого Віллі Вонки. Завдяки мандрівці
до шоколадної фабрики автор перевіряє істинні життєві цінності та змінює на
краще життя героїв – родина Чарлі Бакета перестає бідувати, а самотній багатій
Віллі Вонка отримує щастя родинного тепла. Роальд
Дал, зобразивши у взаємодії реальний та фантастичний світи, втілює декілька
важливих думок:
·
Діти
мають бути дітьми і вірити в чудо. (Цю якість можна зберігати й до глибокої
старості. Як приклад, дідунь Джо.)
·
Люди
мають боротися зі своїми вадами та прагнути позбавитися від них, а не ставати
їхніми рабами.
·
Уславлюється
геніальний людський розум, що здатен поєднати мрію з реальністю.
·
Щастя
не тільки у грошах. Головне – це теплі людські взаємини, любов і розуміння
рідних і близьких. Люди, навіть з геніальними здібностями та величезними
багатствами, не мають бути самотніми. )
Характеристика Віллі Вонки
·
Бесіда:
·
- Коли ми вперше
знайомимося із Віллі Вонком?
·
- Яку характеристику дає
йому дідусь Джо?
·
- Яке враження на Чарлі
справив містер Вонка під час першої зустрічі?
·
- Як містер Вонка ставиться
до умпа-лумпів?
·
- Яка була реакція містера
Вонка, коли Августус потрапив у трубу? Чому він так реагував?
·
Складання таблиці (можна використовувати цитатну характеристику)
Зовнішність |
Одяг: фрак з розкішного темно-фіолетового оксамиту, штани темно-зелені,
рукавички перламутрово-сірі,золота тростина із золотою бамбулькою. Акуратна
чорна цапина борідка, очі - невимовно ясні, іскряться, мерехтять; обличчя
освітлював радісний усміх; рухи швидкі, як у білки; голос,мов флейта. |
Визначення автора |
Дивовижний, здавався розумним, кмітливим, проникливим і енергійним. |
Визначення інших героїв |
Потвора,навіжений,псих,очманілий,ненормальний, придуркуватий,безголовий,
скажений,шизонутий,пришиблений, дебільний. Ні, він не такий! |
·
·
· багатий, розумний, кмітливий, енергійний, щедрий, добрий.
V.
Закріплення нового матеріалу
Перегляд фрагмента із кінофільму " Чарлі і
шоколадна фабрика " (реж. Т. Бертон, 2005).
(Віллі Вонка зустрічає
дітей)
VІ. Підведення підсумків уроку
1. Учитель.
Чи сподобалася вам фабрика Віллі Вонки? Що для вас
було незрозумілим? Чи хотіли б і ви побувати на такій фабриці?
VІІ. Домашнє завдання. Оцінювання учнів.
Скласти рекламу до
книги «Чарлі і шоколадна фабрика».
Комментариев нет:
Отправить комментарий