воскресенье, 25 апреля 2021 г.

5 клас зарубіжна література 26 04

 Тема уроку: Зображення в творі "Чарлі і шоколадна фабрика" реального та фантастичного.

- Чи можете ви сказати, чому літературознавці вважають цей твір Роальда Дала саме повістю-казкою?

(Ознаки повісті: «Чарлі і шоколадна фабрика» досить великий за обсягом твір оповідного характеруз чітко окресленою сюжетною лінією, що розвивається в просторі й часі.. В ньому діє не так багато героїв, але вони виписані як цілісні характери.

Ознаки казки: події відбуваються в двох світах – реальному й фантастичному, чарівному(світ кондитерської фабрики «Вонка».)

Герої твору розподілені на позитивних і негативних, більш того негативні персонажі постають як уособлення вад: Августус – черевоугодництва, Верука – жадібносі, Віолета – гордині, Майк – розкошуючого неробства. В цьому сенс твір Дала стає близьким до притчі. Як у літературній казці персонажі, їхні характери та дії тісно пов’язані з соціумом: вони продукт реального сучасного світу, де всім правлять гроші. У творі багато традиційних художніх засобів. Наприклад, трикратні повтори (Чарлі тільки з третьої спроби вдається отримати Золотий квиток), традиційні символи добра і зла, інакомовлення та алегорії тощо. Характерна для жанру казки й кінціка, що увінчується перемогою добрих сил і начал, так званий «хеппі енд».)

 

 

IV.            Сприйняття нового матеріалу

 

-         Поговоримо більш детально про художній простір і час, у якому відбуваються події зображені в книзі Роальда Дала. Скажіть, де і коли відбуваються події?  (Учні мають визначити, що  події відбуваються взимку у великому місті, точніше у його передмісті та на шоколадній фабриці  Віллі Вонки.)

-         У яких художніх світах відбуваються зображені події? (Реальний та фантастичний світи.) Чим характеризується кожен із них? Складіть таблицю

 «Художні світи повісті-казки Роальда Дала «Чарлі і шоколадна фабрика»

Позиція для порівняння

Реальний світ

Фантастичний світ

Місце дії

Велике місто

Шоколадна фабрика містера Віллі Вонки

Час дії

Зима,січень, нерідко це надвечір’я. Точно визначена дата відвідування фабрики «Вонка» - це 1 лютого.

Перебування дітей на фабриці триває усього один день: 1 лютого, але час стає казковим. Його визначити неможливо, він ніби зупиняється в плані реального плину й перетворюється на цикл з виготовлення кондитерських виробів, серед яких головним є шоколад.

Герої

Родина Чарлі Бакета: «двоє старезних людей - батько й мати пана Бакета. їх звати дідунь Джо та бабуся Джозефіна.

А ці двоє старезних людей - батько й мати пані Бакет. Їх звати дідусь Джордж та бабуня Джорджина.

Це - пан Бакет. Це - пані Бакет. Пан та пані Бакети мають синочка, якого звати Чарлі Бакет»;

  родина Августуса Глупа, родина Віолети Борегард, родина Веруки Солт, родина Майка Тіві.

Люди реального світу: працівники фабрики зубної пасти, фабрики по переробці горіхів, продавці в магазинах, перехожі.

Віллі Вонка постає не просто як геніальний кондитер-винахідник, а й як чарівник (що відповідає вимогам жанру казки). П’ятеро дітей, володарів «золотих білетів» та їхні батьки, потрапивши на територію фабрики, опиняються в чарівному світі.Умпа-лумпи – казкові карлики. Індійський принц Пондівішна скоріше дивак, ніж казкова істота.

Приміщення

Будівлі великого міста, малесенький будиночок родини Бакетів на околиці, приміщення фабрик і заводів, серед яких закритою для людей є територія кондитерської фабрики Віллі Вонки

Фабрика Віллі Вонки розташована як на поверхні, так і під землею. На ній усе з шоколаду або інших кондитерських виробів До її складу входить безліч цехів, лабораторій, складів, є навіть «льодяникова шахта глибиною 10 000 футів», тобто понад три кілометри. Розміри фабрики точно не відомі. Це дійсно інший світ, у якому діють закони Віллі Вонки.

Під час екскурсії діти та їхні батьки відвідують тільки частину цехів та лабораторій.

Шоколадний палац індійського принца Пондівішни.

-         Доведіть, що ви правильно віднесли до фантастичного світу фабрику Віллі Вонки, адже вона знаходиться на території міста й раніше на ній працювали його мешканці. Чи перестала фабрика бути частиною реального світу? (Фабрика не перестала бути частиною реального світу. З неї постійно в реальність потрапляють тонни шоколаду та інших кондитерських винаходів Віллі Вонки. Вона лише закрита для входу в неї людей з реального життя. )

-         Поясніть, від кого залежить усе, що відбувається у фантастичному світі? (Все залежить від геніального кондитера-інженера Віллі Вонки. Саме його талант і мрії, об’єднавшись, сконструювали цю нову кондитерську реальність.)

-         Доведіть, що у фантастичному світі діють закони реального світу. (Історія із шоколадним замком індійського принца.) Як ви вважаєте, чому автор «розтопив» кондитерський шедевр Віллі Вонки?

-          Який із світів, по-вашому, є комфортнішим для Чарлі Бакета? Чому? Чи можна світ шоколадної фабрики вважати «своїм світом» для Чарлі? Аргументуйте свою точку зору як на ствердження цієї думки, так і на її заперечення.

-         Чи можна вважати світ шоколадної фабрики ідеальним та щасливим? Якщо так, то для кого й чому? Якщо ні, то для кого й чому?

-         Перегляньте фрагменти екранізацій книги Роальда Дала 1971 та 2005 років, на яких зображені реальній та фантастичний світи. Які кольори переважають у кожному з них? Чому? У якій з екранізацій художні світи твору представлені більш близько до авторського тексту? Аргументуйте свою думку.

-         Спробуйте уявити себе на місці Віллі Вонки, який проводить екскурсію шоколадною фабрикою. Що ви розказали й показали б екскурсантам?

-         За яким принципом відбувається мандрівка дітей шоколадною фабрикою Віллі Вонки? Чи тільки від бажань самого хазяїна фабрики залежить їхній маршрут? Обгрунтуйте свої відповіді прикладами з тексту.

-         Наведіть приклади зв’язку фантастичного і реального світів у творі. Яку роль ці зв’язки виконують у здійсненні авторського задуму?( Сама фабрика є втіленим плодом фантазій реального хлопчика-мрійника Віллі Вонки. Запах рідкого шоколаду, що лине з фабрики, наповнює повітря в оточуючому середовищі (й це найбільше змушує страждати Чарлі, оскільки бідний будиночок родини Бакетів знаходиться поруч із володіннями Віллі Вонки.) З фабрики щодня вивозять шоколад, який продається по всьому світу. З фабрики Віллі Вонки можна потрапити у реальний світ через сміттєпровід. Межею між світом реальним та світом фантастичним є ворота фабрики Віллі Вонки.)

-         Як ви думаєте, чому сміттєпровід фабрики Віллі Вонки веде у реальний світ, а не десь глибоко під землю?

-         Як ставиться до фантастичного світу шоколадної фабрики кожен із володарів «щасливого білета» та їхні батьки? Чому тільки Чарлі Бакет у всьому прислухається до порад Віллі Вонки? Що, по-вашому, заважає іншим героям насолодитись побаченим?

-         З якою метою, по-вашому, автор перетинає реальний та фантастичний світи в своїй повісті-казці? Для кого з героїв твору, на ваш погляд, це має найбільше значення?( Перетин художніх світів повісті-казки «Чарлі і шоколадна фабрика» має важливе значення для двох головних героїв твору – для Чарлі та для самого Віллі Вонки. Завдяки мандрівці до шоколадної фабрики автор перевіряє істинні життєві цінності та змінює на краще життя героїв – родина Чарлі Бакета перестає бідувати, а самотній багатій Віллі Вонка отримує щастя родинного тепла. Роальд Дал, зобразивши у взаємодії реальний та фантастичний світи, втілює декілька важливих думок:

·        Діти мають бути дітьми і вірити в чудо. (Цю якість можна зберігати й до глибокої старості. Як приклад, дідунь Джо.)

·        Люди мають боротися зі своїми вадами та прагнути позбавитися від них, а не ставати їхніми рабами.

·        Уславлюється геніальний людський розум, що здатен поєднати мрію з реальністю.

·        Щастя не тільки у грошах. Головне – це теплі людські взаємини, любов і розуміння рідних і близьких. Люди, навіть з геніальними здібностями та величезними багатствами, не мають бути самотніми. )

Характеристика Віллі Вонки

·        Бесіда:

·        - Коли ми вперше знайомимося із Віллі Вонком?

·        - Яку характеристику дає йому дідусь Джо?

·        - Яке враження на Чарлі справив містер Вонка під час першої зустрічі?

·        - Як містер Вонка ставиться до умпа-лумпів?

·        - Яка була реакція містера Вонка, коли Августус потрапив у трубу? Чому він так реагував?

·        Складання таблиці (можна використовувати цитатну характеристику)

Зовнішність

Одяг: фрак з розкішного темно-фіолетового оксамиту, штани темно-зелені, рукавички перламутрово-сірі,золота тростина із золотою бамбулькою. Акуратна чорна цапина борідка, очі - невимовно ясні, іскряться, мерехтять; обличчя освітлював радісний усміх; рухи швидкі, як у білки; голос,мов флейта.

Визначення автора

Дивовижний, здавався розумним, кмітливим, проникливим і енергійним.

Визначення інших героїв

Потвора,навіжений,псих,очманілий,ненормальний, придуркуватий,безголовий, скажений,шизонутий,пришиблений, дебільний.

Ні, він не такий!

·         

·         

·         багатий, розумний, кмітливий, енергійний, щедрий, добрий.

V.               Закріплення нового матеріалу

 

Перегляд фрагмента із кінофільму " Чарлі і шоколадна фабрика " (реж. Т. Бертон, 2005).

(Віллі Вонка зустрічає дітей)

 

VІ. Підведення підсумків уроку

1. Учитель.

Чи сподобалася вам фабрика Віллі Вонки? Що для вас було незрозумілим? Чи хотіли б і ви побувати на такій фабриці?

 

 

VІІ. Домашнє завдання. Оцінювання учнів.

Скласти рекламу до книги «Чарлі і шоколадна фабрика».

 

 

 

 

 

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий

9 клас Зарубіжна література 16 02

  Тема урока: Розвиток мовлення (у) Образи "маленьких людей" у російській літературі першої половини XIX століття ХІД УРОКУ І. Акт...