среда, 20 января 2021 г.

Зарубіжна літтература 9 клас 21 01

 Тема уроку: "Микола Васильович Гоголь Петербурзький етап творчості письменника Гоголь та Україна Таємниці Гоголя "Ревізор"


Слово вчителя Його ім’я ставлять поруч із іменами Шекспіра, Сервантеса, Данте. Все його життя до сих пір залишається нерозгаданою таємницею. Його переслідувала містика і після його смерті залишилося більше запитань, ніж відповідей.
Ім’я цієї постаті – Микола Васильович Гоголь, а про його життєвий і творчий шлях ми і поговоримо на сьогоднішньому уроці.
IІІ. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ 
1. Повідомлення вчителя про життєвий і творчий шлях М.В. Гоголя. 
 Микола Васильович Гоголь народився 20 березня (1 квітня) 1809 року в містечку Великі Сорочинці Полтавської губернії. Згідно з сімейними переказами він походив із старовинного українського козацького роду і був нащадком відомого козака Остапа Гоголя, що був у кінці XVII століття гетьманом Правобережної України.
 У сім’ї Гоголів було 12 дітей: 6 хлопчиків та 6 дівчаток. Двоє старших не вижили, тому Микола був найстаршим серед дітей. Батько Гоголя, Василь Панасович Гоголь-Яновський був чудовим оповідачем і писав п'єси для домашнього театру українською мовою. Таке захоплення батька визначило інтереси майбутнього письменника — у Гоголя рано виявився інтерес до театру. Мати Гоголя, Марія Іванівна , уроджена Косяровська, видана заміж 1805 року у віці чотирнадцяти років. Наречений був удвічі старший за неї. Тож вона для Миколи була радше старшою сестрою, аніж матір’ю. Коли батька не стало, хлопцеві було всього 15. Він став єдиною опорою та надійним плечем для матері та молодших дітей.
Мовно-музична культура рідної землі знаходила свій вияв у виховній практиці бабусі Тетяни Семенівни, маминої мами. Уже з дитячих літ вона закладала в юного Миколу любов до мови та відчуття слова. Згодом він захопився збиранням українських народних пісень, прислів'їв та приказок, готував матеріали до українсько-російського словника.
У 1818-1819 роках — навчався в Полтавському повітовому училищі. Потім в 1821 році він вступив в клас Ніжинської гімназії, де вивчав юстицію. У шкільні роки письменник не відрізнявся особливими здібностями у навчанні. Добре йому давалися тільки уроки малювання і вивчення російської словесності. Писати у нього виходило лише посередні твори. У гімназії Гоголь особливо охоче вивчав давню українську історію, народні звичаї та усну народну творчість, з якими знайомився не лише з друкованих джерел, а й на ніжинських базарах, у передмісті Магерки, де мав багато знайомих. Пізніше ніжинські типи, окремі сценки увійшли до творів письменника.
Гоголь починає писати свої перші твори. Його літературним дебютом був твір «Ганц Кюхельгартен», хоча це видання чекав трагічний фінал. Можна виокремити його збірки: «Вечори на хуторі біля Диканьки», «Мирго-род», «Арабески», «Петербурзькі повісті». Під якими псевдонімами не писав М.Гоголь: Пасічник Рудий Панько, В. Алов, П.Глечик, Г.Янов, N.N. Ще в студентські роки Гоголь переймається соціальними негараздами і налаштовується на таку діяльність, «щоб бути по-справжньому корисним для людства»:
Мріючи про літературну діяльність, 1828 року Гоголь поїхав до Петербургу. Матеріальна незабезпеченість примусила його поступити на службу чиновником Департаменту уділів. Зараз варто зосередити нашу увагу на Петербурзькому періоді у житті письменника. Із 43 прожитих років у Петербурзі він прожив лише 8. Він не любив столиці Російської імперії. Гоголь писав, що при згадці про Петербург мороз проходить по шкірі і вона вкривається сирістю. Ніщо там не приносило йому радості і Петербург залишився до письменника холодним і байдужим. Там навіть немає музею Гоголя (є у Москві), а пам’ятник йому встановили лише на честь 200-ліття від дня народження письменника.
У Миколи Васильовича є збірка під назвою «Петербурзькі повісті». До неї увійшли такі твори: «Невський проспект», «Ніс», «Портрет», «Шинель», «Нотатки божевільного», «Коляска».
У Петербурзі Гоголь відчув себе драматургом. Тут на сцені Александрійського театру відбулася прем’єра його п’єси «Ревізор». На ній був присутній імператор Микола І. Після перегляду він промовив: «Ну й п’єска. Всім дісталося, а мені - найбільше». Цими словами імператор висловив своє позитивне ставлення до творіння Гоголя і врятував від нещадної критики з боку літературознавців.
Наприкінці 1833 року Гоголь клопочеться про місце пофесора історії в Київському університеті св. Володимира. Спонукала до цього, зокрема, й дружба з Михайлом Максимовичем, професором-земляком, етнографом, фольклористом, істориком, ботаніком, майбутнім ректором цього ж університету.
1835 року займає кафедру історії у Санкт-Петербурзькому Імператорському університеті, але через короткий час змушений полишити професорську діяльність. Він остаточно порвав з педагогічною діяльністю.
Невдовзі після прем'єри п'єси Гоголь виїхав на досить тривалий час за кордон, відвідав Німеччину, Швейцарію, Францію, Італію. В Італії пише перший том поеми-романа «Мертві душі», що виходить дру-ком 1842 року.
1848 року Гоголь повернувся до Росії, посилено працював над другим томом «Мертвих душ», але незадовго перед смертю спалив рукопис. Невдовзі після цього Микола Васильович Гоголь помер. Останні 5 років письменник прожив у Москві.

 2. Перегляд відеоролика «Обличчя української історії: Микола Гоголь». https://www.youtube.com/watch?v=XtbGj31BZ6w 
Самостійна робота

доповнити речення, вписуючи основні факти із біографії письменника.


Микола Васильович Гоголь народився у містечку _______________________________ ________________ у ______
__ році. Освіту майбутній письменник здобував у ________________________________, а згодом у _________________________________________________. У 1828 р., мріє про літературну діяльність і переїжджає до _________________. Його перший твір мав назву ___________________________________________. Збірки, які вийшли з-під пера Гоголя: _________________________
__________ ____________________________________________________________________. Письменник багато подорожував і відвідав _______________________________ ____________________________________________________________________. Серед найвідоміших творів письменника - ________________________________ ____________________________________________________________________. Життя Миколи Гоголя обірвалося у ___________ році. Похований письменник у _______________.


4. Повідомлення вчителя про популярність образу Гоголя та його вплив на розвиток культури та архітектури. 
Багато творів Гоголя були екранізовані або за їх мотивами були створені кінороботи. Серед них – «Вечори на хуторі біля Диканьки», «Вій», «Пропала грамота», «Дума про Тараса Бульбу». В Україні існує щорічний фестиваль сучасного мистецтва ГогольFest. Письменнику та його творам присвячено багато монет (додаток 1). На його честь споруджено багато монументів (додаток 2). У місцях, де Гоголь тривалий час жив і працював, відкрито музеї, зокрема, у с.Гоголеве Полтавської області та у Москві, де письменник провів свої останні роки життя. Все це свідчить про те, що нащадки пам’ятають про письменника, шанують його та намагаються увіковічнити його ім’я.

5. Перегляд відеоролика про музей-садибу Гоголя на Полтавщині. https://www.youtube.com/watch?v=3B-OSgJ1DLA 

 6. Музеї онлайн. Віртуальний тур.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

9 клас Зарубіжна література 16 02

  Тема урока: Розвиток мовлення (у) Образи "маленьких людей" у російській літературі першої половини XIX століття ХІД УРОКУ І. Акт...