Тема уроку: "Виразне читання сонетів Ф. Петрарки. Структура сонетів Ф. Петрарки.
Мета: навчитися виразно читати сонети, ознайомитися зі структурою сонетів.
— «Книга пісень» — перша в історії європейської поезії збірка, де обумовлено внутрішню єдність ліричних творів. Кожний сонет можна розглядати і як окремий твір, і як частину єдиного цілого, сповненого нового розуміння кохання, природи і суспільства, характерного для нової людини Відродження.
— Під час читання творів Петрарки виникає відчуття, що основна риса поетового характеру — потреба в любові, тобто бажання не тільки дарувати кохання, а й бути коханим. Цю рису максимально втілено в сонетах і віршах, що становлять «Книгу пісень». До безсумнівних земних радощів належить, за Петраркою, і віра в красу людини, могутність її розуму. Але за всім цим криється і безліч побічних спокус, яких, на думку Петрарки, людині, через її слабість, важко уникнути. Звідси й сумніви в абсолютній цінності земних насолод.
Духовний сан не завадив Франческо Петрарці покохати жінку, яку у квітні 1327 року він зустрів у церкві святої Клари. Хто вона? Про це, напевно, ми ніколи не дізнаємося. Але вона існувала, і Петрарка справді кохав її. Навіть після смерті Лаури це кохання не полишало поета. Що допомогло Петрарці створювати свої шедеври, сповнені щирості і простоти? Можливо, вплив античної літератури, яка прославляла всі позитивні людські якості. А може, такою була його вдача — шанувати дружбу, зберігати вірність коханню. Найважливіше ж те, що він ніколи не втрачав друзів. А це вже більше ніж вдача, це — божий дар.
Краса і щирість людських почуттів — це не просто провідна думка лірики Петрарки. Це — світосприйняття вільної людини, своєрідна поетична сповідь зрілого поета. Тема «Книги пісень» — юнацьке кохання, високе, чисте, але боязке й тому нерозділене. Автор сподівається на розуміння читача, сподівається викликати співчуття.
2. Аналіз вірша. Бесіда за прочитаним
• Яким є настрій вірша?
• Чиїми очима ми бачимо Лауру?
• Хто головний герой сонета?
• Яке слово в сонеті можна вважати головним? Чому?
• Які кольори постають у вашій уяві, коли ви читаєте цей сонет? Чому? Відомо, що Петрарка сприймав кохання то немов найвище благо, то немов
гріховне почуття. Як такі суперечливі погляди відбились у вірші? (Кохання — це найвища радість, але разом з тим і «солодкий біль», «серця рани», «неподільна радість». Але ліричний герой приймає все це й не відмовляється від кохання.)
3 Які засоби художнього увиразнення використано в сонеті? (Епітети: ясний потік, ім'я ніжне і кохане; антитеза: солодкий біль; градація: день, і рік, і місяць, і місця урочі...)
4 Яким змальовано ліричного героя? (Він по-лицарськи милується Прекрасною Дамою, жодної зухвалої думки немає у нього. Це — поклоніння коханій.)
5 Практична робота. Структура сонетів Ф. Петрарки.
6 Доведіть, що ліричні твори, з якими ви вже знайомі — сонети.
Підсумкова бесіда
• «Книгу пісень» називають ліричною сповіддю Петрарки. Доведіть правильність чи хибність цієї думки.
• Яким є загальний настрій сонетів?
• Із чим пов’язані зміни настрою поезій Ф.Петрарки?
2. Завдання для учнів
• Коротко схарактеризуйте образ ліричного героя збірки.
— У своїх сонетах Петрарка утверджує право на радість життя, на кохання до реальної, земної жінки. Кохання — це свято душі, що облагороджує людину, найвище блаженство, якого прагне людська душа. У цьому виявилися передові погляди поета-гуманіста.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити напам’ять сонет № 61 Франческо Петрарки(хто вже здав - немає необхідності). Виконати завдання. Скласти вікторину за життям і творчістю Ф. Петрарки.
Комментариев нет:
Отправить комментарий